Hotele bardziej zyskowne

Polska jest daleko w tyle za innymi krajami, jeśli chodzi o liczbę miejsc hotelowych. To dlatego, że do niedawna rzadko z nich korzystaliśmy, a firmy miały poważny problem, żeby przetrwać. Teraz zaczyna się to zmieniać – pisze Rzeczpospolita.

– Zyski hoteli w najbliższym czasie będą rosły, co przełoży się na kolejne inwestycje w tej branży – uważa Krzysztof Łopaciński, dyrektor Instytutu Turystyki.

Instytut Turystyki opracował raport dotyczący rynku hotelowego, z którego wynika, że w latach 2000 – 2005 liczba hoteli wzrosła o jedną trzecią. Hotelarzom nie było jednak łatwo przetrwać, gdyż na początku nowego tysiąclecia znacznie spadła liczba osób korzystających z noclegów w tych obiektach. Obecnie jednak ruch w hotelach na nowo się ożywia.

Waldemar Błaszczuk z Polskiego Zrzeszenia Hoteli zauważa, że gdy rozwija się baza hotelowa, kurczy się liczba miejsc noclegowych w innych obiektach. Wynika to z tego, że bardziej opłacalne jest prowadzenie hotelu o większej liczbie pokoi. Taki zresztą wniosek można też wysnuć, obserwując inwestycje zagranicznych sieci w Polsce.

-W ostatnich latach rozwinęły swoją działalność w Polsce takie sieci, jak Radisson SAS, Starwood (z marką Sheraton), Holiday Inn, Best Western czy Qubus. Wśród hoteli o niższych kategoriach nastąpiła ekspansja obiektów pod marką Campanile i Ibis. To właśnie rozwój tych dwóch ostatnich przyczynił się do wzrostu popularności w naszym kraju obiektów dwugwiazdkowych.

Mimo że Ibisy to jedne z najtańszych hoteli spółki, przyniosły wyższy przychód na pokój. Wyniósł on 130,9 zł, o 12,5 proc. więcej niż przed rokiem. Nadal jednak największą popularnością w Polsce cieszą się hotele trzygwiazdkowe. W 2005 roku przenocowało w nich niemal 4 mln gości. To właśnie obiektów tej kategorii jest u nas najwięcej – ok. 460. Na drugim miejscu są dwugwiazdkowe – ponad 420. Pięciogwiazdkowych obiektów mamy obecnie jedynie 16.

W latach 2000-2005 liczba gości hotelowych wzrosła ogółem o 36 proc., a w hotelach dwugwiazdkowych podskoczyła o 46 proc. Także największa grupa hotelowa w Polsce Orbis najwyższe profity czerpie z dwugwiazdkowych Ibisów. Gdy średnia frekwencja w obiektach spółki wyniosła po trzech kwartałach tego roku 53,1 proc., w Ibisach było to 69,5 proc. Przychód na jeden pokój wyniósł średnio 110,1 zł, to jest o 10 proc. więcej niż w poprzednim roku.

źródło: Rzeczpospolita

Polacy planują wakacje w Internecie

Następny »

Spadek rezerwacji podróży on-line

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *